Rotator zdjęć

Główna treść strony 2013

Podsumowanie projektu "Przedszkole na 5"

We wtorek 18 czerwca w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Serock zebrali się dyrektorzy gminnych placówek oświatowych, nauczyciele przedszkoli i klas I-III oraz rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola w Zegrzu. Okazją do spotkania było podsumowanie wdrażanego od trzech lat w zegrzyńskiej placówce projektu „Przedszkole na 5”. Projekt „Przedszkole na 5” realizowany jest przy wsparciu finansowym Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Jak mówił na wstępie spotkania burmistrz Sylwester Sokolnicki przejęcie placówki od Ministerstwa Obrony Narodowej i nadanie mu statusu przedszkola gminnego było dobrym krokiem, odpowiadającym na potrzeby lokalnej społeczności.
Uczestnicy spotkania, po wysłuchaniu prelekcji przygotowanych przez nauczycieli zegrzyńskiej placówki, stwierdzili, że realizacja projektu obudziła drzemiące w nauczycielach pokłady kreatywności i przyczyniła się do zwiększenia atrakcyjności oferty edukacyjnej.

Projekt „Przedszkole na 5” realizowany był w placówce zegrzyńskiej od września 2010 roku do czerwca 2013r. Celem projektu było stworzenie warunków do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej dla 133 dzieci.
Cel ten został osiągnięty, podobnie jak inne zakładane cele szczegółowe – wzmocnienie roli rodzica w przedszkolu czy podniesienie kwalifikacji kadry pedagogicznej.

Całkowita wartość projektu to ponad 1,5 mln euro, w tym wkład własny gminy Serock - 24 500 zł.  
Z kwoty tej zostało:
- częściowo sfinansowane wynagrodzenie 8 nauczycielek  zatrudnionych w przedszkolu (bez dodatków finansowanych poza projektem, ze środków własnych gminy);
- wynagrodzenie logopedy i psychologa współpracujących z placówką;
- sfinansowane przeprowadzenia diagnoz z dziećmi trzy i czteroletnimi
- zakupione pomoce dydaktyczne i zabawki oraz meble do sal przedszkolnych
- pokryte wydatki związane z zarządzaniem projektem.

W ramach projektu przeprowadzono szereg szkoleń dla nauczycieli, podnoszących kwalifikacje jak również szkoleń dla rodziców. Organizacja szkoleń dla rodziców była innowacyjnym działaniem, ale bardzo pozytywnie ocenianym przez biorących w nich udział.
Podczas zajęć rodzice zdobyli wiedzę nt. wpierania dziecka w rozwoju, poznali sposoby na aktywne a jednocześnie twórcze spędzanie czasu z dzieckiem oraz mieli okazję do integracji.

Z przedstawianych na wtorkowym spotkaniu zagadnień dużym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja dotycząca pracy z dziećmi wg tzw. metody projektów badawczych. Narzędzie to zakłada aktywne uczestnictwo dziecka w procesie zdobywania wiedzy, włączanie w ten proces jak największej grupy interesantów (rodzina, eksperci zewnętrzni) oraz promowanie współpracy w grupie. Dzieci zdobywają wiedzę na konkretny temat poprzez badania, eksperymenty, podczas wycieczek i wypraw terenowych.  W czasie trzyletniej realizacji projektu udało się z sukcesem zrealizować kilkanaście tematów właśnie tą metodą i jak twierdzą nauczycielki – przy każdym kolejnym zagadnieniu proces ten jest ciekawszy i bardziej efektywny.
W jednym z projektów dzieci poznały możliwości wykorzystania gliny, wyszukiwały jej w przedszkolnym ogrodzie i na zegrzyńskich budynkach. Własnoręcznie ulepiły garnki, wazoniki czy biżuterię, która teraz w formie wystawy stanowi stałą ekspozycję w placówce. Tematyka „glina” połączona z tradycją i zdrowym odżywianiem to kiszenie kapusty w glinianym garnku, co również zrobiły zegrzyńskie czterolatki.

Uwaga uczestników skupiła się również na wypracowanych w trakcie projektu metodach współpracy nauczycieli z rodzicami. W zegrzyńskiej placówce rodzic obecny jest prawie we wszystkich działaniach. Przed realizacją projektu rodzice uczestniczyli jako widzowie w kilku uroczystościach i przygotowywali na te uroczystości drobny poczęstunek. Obecnie rodzice i ich wiedza są elementem wspierającym codzienną edukację. Rodzice stają się ekspertami wprowadzając dzieci w tajniki swoich zawodów, prowadzą zajęcia artystyczne i umuzykalniające dla dzieci. We współpracy z rodzicami organizowane są wydarzenia artystyczne dla dzieci, jak również wspólne dla rodziców, nauczycieli i dzieci zajęcia z wykorzystaniem zasad pedagogiki zabawy. Rodzic traktowany jest jako partner w przedszkolu i dzięki temu praca wychowawcza może być  realizowana w oparciu o ujednolicone zasady. Każdy problem dziecka może być omówiony na bieżąco, w czasie dostosowanym do potrzeb rodzica.
Rodzice mogli również prosić o pomoc psychologa, który nie tylko zajmuje się dziećmi i ich problemami, ale próbuje włączyć rodzinę w pracę z dzieckiem, by móc zdiagnozować przyczynę problemów dziecka i ją wyeliminować.

Kolejna ważna rzecz, którą podkreślano na spotkaniu, to problemy logopedyczne dzieci w naszej gminie. Opóźnienie w rozwoju mowy u dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną są tak duże, że w wielu przypadkach terapia musi trwać dłużej niż rok. W trakcie realizacji  projektu ze 170 dzieci jakie w nim uczestniczyły, terapią logopedyczną objętych było 133 dzieci, w tym 20 osób - przez 3 lata.

Jak podkreślali uczestnicy spotkania warto sięgać po środki zewnętrzne, na duże projekty edukacyjne, które wprowadzają istotne zmiany w lokalnym środowisku.
Warto również korzystać ze wzajemnych doświadczeń, jakie mają placówki z obszaru gminy, bo również one realizują wiele ciekawych inicjatyw, poprawiając tym samym standard edukacji w gminie i  rozwijając umiejętności i zdolności dzieci.
Mamy nadzieję, że wyniki osiągnięte w czasie trwania projektu, staną się inspiracją dla innych placówek, aby edukacja dzieci w przedszkolu łączyła rodziny i wykorzystywała ich potencjał w procesie nauczania.

Magda Radzikowska
Kierownik Projektu "Przedszkole na 5"

 

  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -

wstecz