Rotator zdjęć

Główna treść strony 2021 rok

Odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości letniskowych

Nawiązując do podjętej w dniu 17.11.2021 r. Uchwały Nr 482/XLIII/2021 Rady Miejskiej w Serocku uchylającej uchwałę w sprawie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, położonych na terenie Miasta i Gminy Serock, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, informujemy, że z dniem 1 stycznia 2022 r. właściciele nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe oraz innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe zostaną wyłączeni z gminnego systemu odbioru odpadów komunalnych.

Zgodnie z art. 6c ust. 1 ustawy  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996r.  gminy są zobowiązane do zorganizowania odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.  Gminy nie mają natomiast obowiązku odbierania odpadów komunalnych  z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. W związku z powyższym właściciele ww. nieruchomości od dnia 1 stycznia 2022 r. będą zobligowani do zawarcia umów indywidualnych z firmą odbierającą odpady komunalne, posiadającą wpis do Rejestru Działalności Regulowanej oraz udokumentowania tego faktu poprzez posiadanie dowodów uiszczania opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Zmiany w dotychczasowo przyjętym systemie gospodarowania odpadami spowodowane są faktem, że ilość odpadów odbieranych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne jest nieadekwatna do wysokości stawki opłaty za ich zagospodarowanie, ponoszonej przez właścicieli nieruchomości. Posiadacze nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe oraz innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe wnosząc roczną opłatę ryczałtową mogli korzystać z gminnego systemu odbioru odpadów na równi z mieszkańcami stałymi, którzy ponoszą znacznie wyższe koszty związane z odbiorem odpadów komunalnych sprzed ich posesji oraz zagospodarowaniem odpadów dostarczanych do PSZOK. Warto zaznaczyć, że dotychczas wnoszona zryczałtowana opłata za zagospodarowanie odpadów z nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjne, niezależnie od ilości osób  i czasu przebywania na działce wynosiła 181,00 zł (maksymalna, możliwa wysokość opłaty ryczałtowej ustalonej na 2021 rok) zaś od jednej osoby zamieszkującej na terenie gminy Serock opłata miesięczna wynosiła 27 zł, co w skali roku wynosi 324 zł od jednego mieszkańca (bez uwzględniania 15% procentowej zniżki za posiadanie kompostownika). Łatwo więc policzyć, że w przypadku rodziny 2 + 2 opłata za zagospodarowanie odpadów wynosi w 2021 r. 108,00 zł/miesięcznie, rocznie jest to już kwota 1296,00 zł. Maksymalne stawki opłat nie mogą przekroczyć ściśle określonych wartości, wynikających z art. 6j ust. 3b ww. ustawy, w związku z czym Gmina nie ma możliwości ustanowienia w stosunku do właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, stawek opłat które pokryłyby realny koszt odbioru i zagospodarowania wytwarzanych przez nich odpadów.

W związku z tym, widząc jak wysokie koszty ponoszone są za odbiór i zagospodarowanie odpadów, szukając sposobu na ich ograniczenie podjęta została decyzja o wyłączeniu nieruchomości letniskowych z gminnego systemu zagospodarowania odpadów.

Pracownicy Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, zgodnie z art. 6 ust. 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, będą przeprowadzać kontrole dotyczące podpisanych umów  na odbiór odpadów oraz dowodów uiszczania opłat za korzystanie z tych usług.

 

Lista podmiotów odbierających odpady komunalne TUTAJ

wstecz