Rotator zdjęć

Główna treść strony 2021 rok

Rozmowy o Obwodnicy Aglomeracji Warszawy

27 sierpnia Burmistrz Miasta i Gminy Serock, wraz z grupą samorządowców reprezentujących gminy i powiaty zlokalizowane na wschód od Warszawy, uczestniczył w spotkaniu poświęconym przebiegowi planowanej Obwodnicy Aglomeracyjnej Warszawy. Na zaproszenie Piotra Uścińskiego, Wiceministra w Ministerstwie Rozwoju i Technologii do Serocka przybyli także Marcin Horała Wiceminister w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik Rządu RP ds. inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego i Dominika Chorosińska Poseł na Sejm RP.

Zaproponowane warianty przebiegu planowanej obwodnicy w sposób istotny dotykają terenu Miasta i Gminy Serock. W trakcie spotkania Burmistrz oraz zebrani reprezentanci samorządów zwracali uwagę uczestników na wysokie koszty społeczne, ekonomiczne i środowiskowe, jakie może wywołać realizacja inwestycji wg zaproponowanego wariantu południowego. W przypadku gminy Serock przewiduje on  przejście trasy przez południową część miasta lub północną część Jadwisina. Samorządowcy przekonywali, że owe koszty są niewspółmierne do korzyści jakie trasa może przynieść. Spotkanie było okazją do wymiany poglądów, które potwierdzają dotychczasowe doświadczenia, że większość samorządowców reprezentujących gminy w śladzie wschodniej części Obwodnicy Aglomeracyjnej Warszawy, nieprzychylnie odnosi się do planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, skupienia dalszego wysiłku projektowego na wariancie południowym.

Co z budową drogi
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, odpowiedzialna za realizację drogi, zakończyła prace nad Studium Korytarzowym drogi. O wynikach tych prac informowaliśmy m.in. w grudniu 2020 roku. Studium Korytarzowe wyznaczyło na terenie gminy Serock przebieg trasy wg dwóch korytarzy - północnego i południowego - przy czym wariant południowy w ujęciu całej trasy, wskazywany jest w dokumencie jako najkorzystniejszy. Studium Korytarzowe stanowi pierwszy etap prac projektowych, na chwilę obecną nie zostały jeszcze zaproponowane konkretne warianty. Prace związane z trasowaniem wariantów będą prowadzone w kolejnym dokumencie – Studium Techniczno– Ekonomiczno–Środowiskowym (STEŚ-R). GDDKiA zapewnia, że dotychczas nie została podjęta decyzja co do realizacji trasy w określonej lokalizacji, a odpowiedź na pytanie, który wariant okaże się najkorzystniejszy przyniosą dalsze analizy, które mogą zostać przeprowadzone w przeciągu najbliższych dwóch – trzech lat. Oznacza to, że w najbliższych latach czeka nas jeszcze wiele debat i rozmów na temat kształtu przyszłej inwestycji drogowej i dziś nie znamy dokładnej daty kiedy poznamy odpowiedzi na najbardziej nurtujące wszystkich pytanie – w jakim śladzie inwestycja będzie realizowana. Władze gminy konsekwentnie realizują stanowisko przyjęte m.in. w Uchwale Rady Miejskiej Nr 208/XX/2020, z dnia 31 marca 2020 roku, sprowadzające się w dużym uproszczeniu do zupełnego odrzucenia propozycji budowy trasy w południowej części gminy. Spośród wariantów proponowanych przez GDDKiA bowiem, jakiekolwiek podstawy do rozmów stwarza wariant północny, jednak szukamy możliwości alternatywnych, które mogą zmniejszyć wpływ inwestycji drogowej na codzienne życie mieszkańców naszej gminy. Podobne spotkania stanowią znakomitą okazję do zapoznania osób odpowiedzialnych za kształt przyszłej inwestycji, z potencjalnymi problemami jakie ich realizacja może wywołać w przypadku wyboru wariantu nieuwzględniającego specyficznych uwarunkowań lokalnych.

  • spotkanie w sprawie obwodnicy

wstecz