Rotator zdjęć

Główna treść strony 2020 rok

Weryfikujemy dane w deklaracjach

Szanowni Państwo!

Informujemy, że trwa weryfikacja danych zawartych w deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych, takich jak liczba osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, właściciel jest zobowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu
w którym nastąpiła zmiana.

Deklaracje są sprawdzane w oparciu o dane zgromadzone w ewidencji ludności i innych zbiorach,
w których posiadaniu jest gmina jako administrator danych osobowych. Trwa także bieżąca kontrola w terenie.

Niestety wyniki dotychczasowej weryfikacji wskazują na zaniżanie ilości osób zamieszkujących na danej nieruchomości, ujawniono także nieruchomości, dla których właściciele nie złożyli deklaracji
w ogóle.

Apelujemy do mieszkańców gminy, aby sami zgłaszali się do Urzędu Miasta i Gminy w Serocku  w celu złożenia rzetelnej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Niewypełnienie tego obowiązku prowadzić może do wydania decyzji administracyjnej w tej sprawie ze skutkiem powstania zaległości i odsetek. Deklaracje można złożyć bezpośrednio w Urzędzie Miasta i Gminy, parter Biuro Obsługi Mieszkańca stanowisko Nr 2 wysłać pocztą lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (wymaga posiadania podpisu elektronicznego).

Co istotne, opłaty będą wzrastać, jeśli nie będziemy za śmieci płacili wszyscy. Kwota, jaką wnosimy za odbiór odpadów zależna jest od liczby osób, które opłatę wnoszą. Jeśli nie zgłaszamy wszystkich domowników lub nie płacimy w ogóle, to opłaty ponoszą za nas inni. To nie jest uczciwe w stosunku do osób, które płacą sumienne, systematycznie i rzetelnie. W ramach działań prewencyjnych dołożymy wszelkich starań, aby  takie sytuacje nie miały miejsca. Koszt odbioru i zagospodarowania odpadów musi być ponoszony przez wszystkich, a nie wyłącznie przez część mieszkańców gminy. Skala niedofinansowania systemu, który z założenia powinien się finansować tylko i wyłącznie z opłat ponoszonych przez mieszkańców sięga około 0,8 mln rocznie.
To wartość placu zabaw, remontu niewielkiej sali gimnastycznej czy małej drogi. Kwota ta wyjęta z budżetu na opłatę śmieciową powoduje mniej wykonanych inwestycji.

Pamiętajmy też, że każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek złożenia do Urzędu Miasta i Gminy deklaracji, w której informuje o liczbie faktycznie zamieszkujących u niego domowników. Na tej podstawie wnosi się opłaty. Jeśli wynajmujemy komuś mieszkanie też jesteśmy zobowiązani zgłosić te osoby i płacić za śmieci.
Z opłat nie są zwolnione dzieci. Także zgłaszamy je bez względu na to, ile mają lat.

Bądźmy uczciwi wobec siebie i solidarnie płaćmy za odbiór śmieci.

  • autor: Referat Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

wstecz