Rotator zdjęć

Główna treść strony 2019 rok

Informacja o pracy Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa w 2018 roku.

W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI
1.    opiniowanie projektu Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami 2024 i bieżąca korespondencja w sprawie usprawnienia funkcjonowania gminnych systemów gospodarki odpadami z Marszałkiem Województwa, próby zainteresowania rosnącym problemem w tym zakresie posłów z naszego terenu;
2.    przyjmowanie półrocznych sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na terenie Miasta i Gminy Serock, ich weryfikacja, wezwanie do uzupełnienia i poprawienia oraz, w konsekwencji, wydania decyzji o naliczeniu kary za sporządzenie nierzetelnego sprawozdania;
3.    przyjmowanie i weryfikacja kwartalnych sprawozdań od przedsiębiorców zajmujących się odbiorem i transportem nieczystości ciekłych;
4.    kontrola wykonywania działalności przez firmę Zakład Kształtowania Terenów Zielonych Marek Włodarczyk trwająca od 30 kwietnia do 8 czerwca 2018 r., podczas której stwierdzono szereg nieprawidłowości, czego skutkiem było wszczęcie postępowania w sprawie zakazu wykonywania działalności, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszeń - co ważne, dopiero po weryfikacji półrocznego sprawozdania podmiotu odbierającego odpady komunalne możliwe będzie podjęcie rozstrzygnięcia;
5.    w trakcie roku trwały prace nad zmianą Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Serock, projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Legionowie i na najbliższej sesji Rady Miejskiej w Serocku trafi pod jej obrady;
6.    w ramach sprawowania kontroli w zakresie sposobu i częstotliwości pozbywania się nieczystości ciekłych wezwano 11 właścicieli nieruchomości do przedstawienia umów oraz rachunków za wywóz nieczystości ciekłych/opróżnianie zbiorników bezodpływowych;
7.    zorganizowano odbiór i zagospodarowanie przeterminowanych leków, termometrów oraz baterii pochodzących z gospodarstw domowych mieszkańców Miasta i Gminy Serock;
8.    w ramach utrzymania czystości i porządku zorganizowano odbiór i utylizację padłych zwierząt na terenie Miasta i Gminy Serock;
W ZAKRESIE OBOWIĄZKÓW WYNIKAJĄCYCH Z PRAWA WODNEGO
9.    prowadzono 3 postępowania w sprawie naruszenia stanu wody na gruncie; w jednym przypadku wymagane było zasięgnięcie opinii biegłego przed wydaniem decyzji, w innym, pomimo początkowo wyraźnej woli stron postępowania co do przyjęcia wspólnie wypracowanego rozwiązania, wydano decyzję nakazującą wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom; kolejne czeka na rozstrzygnięcie organu odwoławczego;
10.    realizując obowiązek ustalenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji wysłano pismo z ankietą celem ustalenia wysokości tej opłaty;
W ZAKRESIE USTAWY O ODPADACH
11.    wszczęto 2 postępowania w sprawie niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania, zakończone decyzjami nakazującymi usunięcie odpadów;
12.    na bieżąco monitorowany jest teren Miasta i Gminy Serock i przypadki nielegalnego podwyższania gruntów, w szczególności poprzez glebę i ziemię (która jest klasyfikowana jako odpad o kodzie 17 05 04), w efekcie czego wysłano 5 wezwań do natychmiastowego usunięcia odpadów z miejsc
13.    systematycznie przypominamy mieszkańcom, że powyższe działania są nieuprawnione i niezgodne z obowiązującymi przepisami

W ZAKRESIE USTAWY O UDOSTĘPNIANIU INFORMACJI O ŚRODOWISKU I JEGO OCHRONIE (…)
14.    w trakcie roku prowadziliśmy 7 postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, na różnym etapie procedury administracyjnej; są to trzy postępowania z zakresu działalności w gospodarce odpadami, pozostałe 4 związane są z przedsięwzięciami polegającymi na budowie obiektów mieszkaniowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą;

Z ZAKRESU USTAWY O OCHRONIE PRZYRODY
15.    przyjęto 328 zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew dokonanych przez osoby fizyczne, w przypadku trzech wniesiono sprzeciw do zgłoszeń,
16.    przyjęto 63 wnioski o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów,
17.    przyjęto 14 zgłoszeń złomów/wywrotów,
18.    w trakcie są 3 postępowania w sprawie nielegalnego usunięcia drzew lub krzewów wymagające przeprowadzenia szczegółowego postępowania dowodowego,
19.    złożono 2 wnioski do Starosty Legionowskiego o uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew z terenów znajdujących się w zasobach gminy,

Z ZAKRESU USTAWY O OCHRONIE ZWIERZĄT
20.    w ramach opieki nad zwierzętami bezdomnymi:
a)    do schroniska trafiło 9 psów,
b)    podpisano 43 umowy adopcyjne,
c)    sfinansowano 167 zabiegów sterylizacji/kastracji zwierząt,
d)    sfinansowano 57 zabiegów trwałego znakowania zwierząt,
e)    20 zwierzętom zapewniono leczenie weterynaryjne,
21.    wydano jedną decyzję zezwalającą na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami na terenie Miasta i Gminy Serock,
22.    systematycznie doposażano Straż Miejską jako podmiot uprawniony do odławiania bezdomnych zwierząt z terenu Miasta i Gminy Serock m.in. w chwytaki, rękawice, siatkę, kontenerki,
23.    podjęto działania związane z poprawieniem warunków czasowego przetrzymywania zwierząt bezdomnych z terenu Miasta i Gminy Serock, w tym także przygotowaniem miejsca dla większej liczby zwierząt,
24.    doraźnie organizowano opiekę nad kotami wolnożyjącymi,

DOFINANSOWANIA
25.    zebrano 95 deklaracji udziału, w ostatecznie nie ogłoszonym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie programie wymiany starych źródeł ogrzewania, o czym poinformowano mieszkańców,
26.    udzielono 53 dotacji na wymianę starych źródeł ogrzewania z zachowaniem koniecznych procedur w ramach gminnego programu – koszt 159 000,00 zł
27.    udzielono 18 dotacji na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków z zachowaniem koniecznych procedur w ramach gminnego programu – koszt 45 000,00 zł
28.    uzyskano dofinansowanie na realizację zadania pn. Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta i gminy Serock w 2018 r., w ramach programu ogłoszonego przez WFOŚiGW, koszt całego zadania 55 128,22 zł.
29.    uzyskano dofinansowanie z Województwa Mazowieckiego na realizację dwóch operacji „Udział w Targach Turystycznych Toruński Festiwal Smaków 2018” oraz „Produkty tradycyjne oraz promocja lokalnych gospodarstw agroturystycznych”,
30.    na bieżąco przyjmowane są wnioski o dofinansowanie demontażu, odbioru i transportu na odpadów zawierających azbest, wniosków o uzyskanie dotacji do wymiany pieców i do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków,
31.    w trakcie roku przeprowadzono prace związane z aktualizacją i dostosowaniem do bieżących przepisów prawa, ale także bazując na doświadczeniu z funkcjonowania programów gminnych dofinansowań, czego efektem było podjęcie przez Radę Miejską w Serocku uchwał w sprawie przyjęcia „nowych” regulaminów udzielania dotacji do wymiany kotłów i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków,

32.    przyjęto 67 wniosków o szacowanie szkód w uprawach spowodowanych przez suszę, która miała miejsce w dniach 21 kwietnia – 20 czerwca br., dokonano lustracji upraw w terenie, sporządzono protokoły z oszacowania zakresu i wysokości szkód w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej spowodowanych wystąpieniem niekorzystnego zjawiska atmosferycznego – suszy, przekazano je do zatwierdzenia przez Wojewodę Mazowieckiego wydano 18 zaświadczeń o pracy w gospodarstwie rolnym
33.    przeprowadzono 410 wizji w terenie wynikających z bieżącej pracy referatu i realizacji ustawowych obowiązków, 30% z nich stanowiły „wyjazdy interwencyjne”
34.    zorganizowano Piknik Ekologiczny poprzedzony akcją „Wymień elektroodpad na sadzonki”,
35.    zorganizowano teatrzyk o tematyce ekologicznej „Zielony Kopciuszek” dla uczniów szkół podstawowych,
36.    przeprowadzono 3 konkursy dla mieszkańców Miasta i Gminy Serock: „Pomnik Przyrody – okazały i dostojny”, „Mój balkon – moja pasja”, „Moja posesja – moja pasja”
37.    zorganizowano akcję Wiosennego i Jesiennego sprzątania Miasta i Gminy Serock,
38.    zorganizowano Święto Darów Ziemi, w tym m.in. pokaz „mini zoo” i pokaz drobiu rasowego, wystawę sprzętu rolniczego
39.    zorganizowano spotkanie z sołtysami, rolnikami w sprawie szacowania szkód łowieckich, problemu ASF
40.    występowano do stosownych organów z zapytaniami o interpretację przepisów m.in. w zakresie Prawa łowieckiego, ustawy o ochronie przyrody, ustawy Prawo wodne czy też ustawy o odpadach
41.    bieżąca współpraca z sołtysami, kołami gospodyń wiejskich, ale także Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, KRUS – em, Powiatowym Lekarzem Weterynarii,
42.    dzięki odwołaniu (nieuznanym przez SKO w Warszawie) a później powtórzeniu stosownych argumentów we wszczętym przez SKO z urzędu postępowaniu w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Legionowskiego dla wyrobiska pokopalnianego w Dębinkach, uznano niedopuszczalność dokonanych zmian w ww. decyzji,

PODSUMOWANIE:
Co ważne – „postępowanie” to nie tylko wpływ wniosku i stosowna decyzja administracyjna.
Na podejmowane rozstrzygniecie ma wpływ wartość i jakość zgromadzonego materiału dowodowego w szczególności Państwa wyjaśnienia i uzupełnienia, bo to one wnoszą treść do postępowania. Po naszej stronie leży dbałość o zgodność z przepisami prawa.
Bieżąca praca Referatu to kontakt z Państwem na co dzień, zarówno osobisty, telefoniczny, jak i mailowy, w każdej z będących w kompetencji naszego referatu dziedzin a nawet i poza nimi. I choć wymagania wobec nas są wysokie, to nowy, 2019 rok, rozpoczynamy z nadzieją, że im sprostamy.

 

  • autor: Referat Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

wstecz