Rotator zdjęć

Główna treść strony 2016

Wycieczka uczniów Szkoły Podstawowej w Serocku do Gniezna – grodu św. Wojciecha

Szlak Piastowski liczy trzysta kilometrów i obejmuje obszar między Inowrocławiem a Poznaniem. My wybraliśmy krótszą, szkolną wersję tej historycznej trasy. Celem naszej wyprawy było Gniezno – kolebka państwowości, pierwsza stolica Polski i miejsce koronacji królów Polski. W gotyckiej Katedrze NMP widzieliśmy m.in. srebrną trumnę z relikwiami św. Wojciecha – patrona Serocka oraz kopię Drzwi Gnieźnieńskich, najsłynniejszego zabytku epoki romańskiej, na których przedstawiono historię życia świętego. Mieliśmy szczęście, bo przez cały czas towarzyszył nam niezwykle charyzmatyczny przewodnik, który z pasją i zaangażowaniem oprowadził nas uliczkami Gniezna, abyśmy poczuli się jak poddani podążający na miejsce koronacji Bolesława Chrobrego i jego czterech następców. Kolejną atrakcją były wystawa i spektakl multimedialny w Muzeum Początków Państwa Polskiego.

Na trasie naszej wędrówki nie mogło zabraknąć najbardziej znanego w Europie Środkowej rezerwatu archeologicznego. „Polskie Pompeje” – jak nazywany jest Biskupin, to ośrodek kultury łużyckiej sprzed ponad 2700 lat. Tuż przed biskupińską osadą mijaliśmy Wenecję i ruiny zamku „Diabła Weneckiego” oraz Kruszwicę znaną z legendy o królu Popielu.

Zmęczeni, ale zadowoleni, że dotarliśmy do miejsc, w których narodziła się nasza narodowa tożsamość, podróż zakończyliśmy na serockim rynku, na rynku naszej małej Ojczyzny.