Rotator zdjęć

Główna treść strony 2021 rok

Śmieci – dlaczego płacimy więcej?

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. nakłada na gminy obowiązek organizacji systemu odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zamian za wnoszoną przez nich opłatę za gospodarowanie odpadami.  Zgodnie z art. 6k ust. 2a ww. ustawy, maksymalne stawki opłat nie mogą przekroczyć ściśle określonych wartości, które w  przypadku metod obowiązujących na terenie Miasta i Gminy Serock wynoszą odpowiednio:

- 2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem – za mieszkańca, w przypadku wyboru metody „od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość”, co oznacza że wartość maksymalna opłaty w 2022 r. mogłaby wynieść 38,38 zł od 1 mieszkańca;

- 0,7% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem – za m3 zużytej wody, w  przypadku wyboru metody „od wody”, co oznacza że wartość maksymalna opłaty w 2022 r. mogłaby wynieść 13,43 zł  za m3 bezpowrotnie wykorzystanej wody.

Zgodnie z podjętą w dniu 17.11.2021 r. Uchwałą Nr 485/XLIII/2021 Rady Miejskiej w Serocku w sprawie wyboru metody ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty na terenie Miasta i Gminy Serock oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym stawki opłat za gospodarowanie odpadami w 2022 r. będą wynosić:

- 33,00 zł od 1 osoby zamieszkującej daną nieruchomość w przypadku zabudowy jednorodzinnej;

- 11,00 zł za 1 m3 zużytej wody w zabudowie wielolokalowej (z pominięciem wody bezpowrotnie zużytej).

Uchwalone stawki opłat za gospodarowanie odpadami są więc niższe niż wynikające z ustawy maksymalne stawki opłat.

W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, stawka opłaty podwyższonej wynosić będzie dwukrotność ww. stawek, tj. 22 zł za 1 m3 zużytej wody w  zabudowie wielolokalowej oraz 66,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca w zabudowie jednorodzinnej.

Z czego wynika podwyżka w dotychczasowo obowiązujących stawkach opłat?

W obowiązującym systemie gmina zobowiązana jest do rozliczania się za każdą tonę odebranych z terenu Miasta i Gminy Serock odpadów przekazanych następnie do dalszego zagospodarowania. Z danych GUS wynika, że z roku na rok ilość produkowanych przez każdego z nas śmieci drastycznie rośnie. Mieszkaniec gminy Serock w 2020 r. wytworzył średnio 525 kg odpadów. To ponad 100 kg więcej niż w 2019 r. Obecnie z terenu gminy codziennie zbieranych jest około 25 ton odpadów różnych frakcji, co przy aktualnie obowiązującej stawce za odbiór i zagospodarowanie odpadów daje kwotę prawie 20 000 zł zaledwie jednego dnia. Rosnąca ilość odpadów wpływa na wzrost ponoszonej przez mieszkańców opłaty za gospodarowanie odpadami. Przyczynami wzrostu dotychczasowo obowiązujących stawek są także wzrost cen paliwa używanego przez pojazdy odbierające odpady sprzed naszych posesji oraz wzrost opłat za energię elektryczną potrzebną do przetworzenia odpadów. Wyżej wymienione elementy są składowymi kosztów związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych na terenie Miasta i Gminy Serock

Warto podkreślić, że gmina nie czerpie z tytułu poboru opłat za gospodarowanie odpadami żadnych dodatkowych korzyści. Środki te zgodnie z obowiązującymi przepisami nie mogą być wykorzystywane na cele niezwiązane z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami. Z pobranych od mieszkańców opłat gmina pokrywa wyłącznie koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (w tym m.in. obsługę administracyjną systemu oraz utrzymanie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych).

Zauważając problem rosnących kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów z terenu naszej gminy staramy się szukać sposobów, aby ograniczyć ilość odpadów zbieranych w ramach gminnego systemu. Od 1 stycznia 2022 r. Gmina nie będzie odbierać już odpadów z nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe oraz innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Dotychczas właściciele tych nieruchomości za odbiór i zagospodarowanie odpadów wnosili roczną opłatę ryczałtową w wysokości 181 zł. W ramach tej opłaty mieli możliwość oddawania każdej wytworzonej przez nich ilości odpadów. Od przyszłego roku właściciele tych nieruchomości zostaną zobligowani do zawarcia umów indywidualnych z firmą odbierającą odpady komunalne, posiadającą wpis do Rejestru Działalności Regulowanej. Liczymy, że takie rozwiązanie pozwoli nam na zmniejszenie ilości zbieranych odpadów w ramach systemu gminnego.

Jak zapobiec dalszemu wzrostowi opłat?

- segregujmy odpady we właściwy sposób. Aktualnie obowiązujące przepisy nakładają na gminy obowiązek uzyskania odpowiednich poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia poszczególnych frakcji zebranych selektywnie odpadów. W przypadku nie osiągnięcia wymaganego przez prawo poziomu na gminę nałożona zostanie kara pieniężna.

- przygotowujmy odpady do odbioru. Zgniecione plastikowe butelki oraz kartony zajmują w śmieciarkach mniej miejsca, dzięki czemu firma odbierająca odpady może zebrać jednorazowo większą ich ilość i ograniczyć liczbę przejazdów.

- kompostujmy odpady biodegradowalne. Osobom deklarującym kompostowanie odpadów w kompostowniku przydomowym w zabudowie jednorodzinnej na terenie naszej gminy przysługuje zwolnienie w opłacie za gospodarowanie odpadami w wysokości 15%.

- jeśli decydujemy się na oddanie odpadów biodegradowalnych nie grabmy liści i trawy po opadach deszczu. Mokre ważą zdecydowanie więcej.

Podczas grabienia uważajmy, aby do worka nie wrzucać ziemi.

W tym miejscu należy również zaznaczyć, że tylko w październiku bieżącego roku sprzed posesji mieszkańców naszej gminy w ramach systemu gospodarowania odpadami odebranych zostało aż 273 tony odpadów ulegających biodegradacji. Za ich odbiór i zagospodarowanie Gmina zapłaciła 205 635,73 zł. Taka ilość stanowi w  przeliczeniu prawie 35% masy wszystkich odebranych w październiku odpadów.

- zawsze deklarujmy prawdziwą liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość. Jeśli nie wskazujesz faktycznej liczby osób, które mieszkają wspólnie z Tobą, przerzucasz koszty na innych mieszkańców gminy.

 

Mamy nadzieję, że te proste, codzienne czynności pozwolą nam na utrzymanie kosztów odbioru i  zagospodarowania odpadów na stałym poziomie.

 

wstecz