Rotator zdjęć

Główna treść strony 2017

Walka z niską emisją!

Gmina Miasto i Gmina Serock od 2014 roku walczy z problemem niskiej emisji, która jest głównym źródłem zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery. W ramach tej jakże poważnej walki, podejmowanych jest wiele działań i inicjatyw społecznych. Jednym z głównych działań jest prowadzona od 2014 roku akcja dofinansowania z budżetu gminy wymiany pieców węglowych na piece ekologiczne, o wysokiej sprawności, posiadających certyfikaty i spełniających odpowiednie normy. Dofinansowaniu podlega wymiana starych systemów grzewczych na systemy proekologiczne. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 3000 zł, ale nie więcej niż kwota przedstawionych faktur. Osoby, które chciałyby skorzystać z dofinansowania muszą złożyć w pierwszej kolejności pisemny zamiar wymiany systemu grzewczego, na system ekologiczny, jest to element niezbędny i konieczny do uzyskania dotacji! Regulamin przyznawania dofinansowania jest dostępny na stronie internetowej www.serock.pl w zakładce dla mieszkańca – ochrona środowiska.

Dodatkowo, w sezonie grzewczym Straż Miejska prowadzi kontrole posesji, które mają na celu wyeliminowanie spalania w piecach centralnego ogrzewania odpadów i produktów do tego nie przeznaczonych. Strażnicy prowadzą działania edukacyjne, czym powinno się palić, a także promują gminny program wymiany pieców.  

Chcąc jeszcze bardziej usprawnić walkę z niską emisją, od początku listopada do 30 grudnia 2016 r. przyjmowane były również wnioski osób, które w 2017 roku chciałaby wymienić piec i skorzystać z dofinansowania udzielanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach programu  „Poprawa jakości powietrza na terenie województwa mazowieckiego - ograniczenie emisji zanieczyszczeń poprzez modernizację kotłowni”, jest możliwość uzyskania dotacji do zakupu pieca w wysokości do 75% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 5000 zł. W okresie przyjmowania wniosków wpłynęły aż 42 deklaracje udziału w programie! Nabór wniosków o dofinansowanie powyższego działania przez WFOŚiGW w Warszawie rozpoczął się 9 stycznia 2017r. Tego samego dnia w siedzibie WFOŚiGW złożono wniosek o dofinansowanie do wymiany pieców dla mieszańców gminy. Jeżeli w kolejnych latach Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa będzie ogłaszał podobne programy, gmina Miasto i Gmina Serock również będzie do nich aplikowała, o czym będziecie Państwo na bieżąco informowani poprzez tablice ogłoszeń, stronę internetową i bezpłatny miesięcznik- Informator Gminy Serock.

Pamiętajmy jednak, że dobra zmiana i poprawa jakości powietrza, którym oddychamy zaczyna się od nas samych, dlatego też apelujemy, aby w piecach spalać tylko te paliwa, które są do tego przeznaczone. Nie spalajmy w domowych paleniskach odpadów komunalnych, lakierowanego drewna, płyt pochodzących z rozbiórki mebli itp. W ramach spalania tych odpadów w piecach wydziela się cała lista niebezpiecznych substancji, groźnych dla naszego zdrowia. Wszystkie te odpady możemy oddać w ramach obecnie obowiązującego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

 Jeżeli masz podejrzenia, że osoba z twojego sąsiedztwa spala ,,śmieci” w piecu zadzwoń na Straż Miejską w Serocku tel. 22 782 72 92, 603 873 290 lub do Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa 22 782 88 40.

  • autor: Referat Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

wstecz